خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / گرافیک / عکاسی / آموزش عکاسی / تکنیک نوردهی طولانی مدت (لانگ اکسپوژر) Long exposure

تکنیک نوردهی طولانی مدت (لانگ اکسپوژر) Long exposure

کپی شده از کانال تلگرام    آموزش عکاسی

نوردهی طولانی  Long exposure

توضیح خیلی مختصر و کوتاهش اینه که این نوع عکاسی به سرعت شاتر طولانی تری نیاز داره. زمانی مثل نیم ثانیه تا چندین دقیقه حتی چند ساعت. استفاده از سه پایه در این نوع عکاسی حتما توصیه میشه چون هر گونه لرزش روی نتیجه تاثیر مستقیم داره. ضمنا بهتره از دکمه شاتر کابلی یا تایمر دوربین استفاده بشه.

عکاسی برای من همیشه لذت خاصی داره، مخصوصاً اگه زمانیکه می خوام عکاسی کنم هوا، نور و طبیعت همه در ایدِه آل ترین وضعیت خودشون باشن. عکاسی توو هر زمانی چه طلوع یا غروب خورشید لذت وصف ناپذیری داره، وقتی شرایط نوری و زمان عکاسی کاملا مناسبه، توو یه محیط خیلی خوب و هیجان انگیز هم که باشم دیگه چی بهتر از این؟ مثلا کنار دریا، رودخونه، آبشار، آسمونی که ابرها توش در حال حرکتن یا حتی شب… شب که میشه دنیا هم شکل دیگه ای به خودش میگیره، سایه ها و نورها با افکتها و رنگهایی که توی عکس ایجاد می کنن واقعا زیبایی تحسین برانگیزی رو خلق می کنن… گاهی فکر می کنم مهمترین عامل توی عکاسی علاقه و شور و شوق آدمه.

وقتی می خواستم این تکنیک رو بشناسم، سوالهایی توو ذهنم ایجاد شدن، مثل اینکه اصلا عکاسی با نوردهی طولانی یعنی چی؟ چرا تکنیک مهمی توو عکاسی به حساب میاد؟ چرا بیشتر عکاس ها به این تکنیک علاقه دارن؟ اگه شما هم مثل اون موقع های من توو عکاسی تازه وارد باشین احتمالاً سوالای زیادی راجع به این تکنیک دارین…

اولین سوال: نوردهی طولانی چیه؟

وقتی عکاسی رو شروع کردم، هدف اولم یادگیری گرفتن عکس با نور مناسب بود، طوری که نه تاریک شه نه خیلی روشن. شاید بشه گفت کنترل نور (نورسنجی) اولین دغدغه ای بود که من توو عکاسی داشتم، چون حتی اگه همه چی عالی بود ولی نور مشکل داشت اون عکس زیاد قابل قبول نبود و هیچ توجیحی هم نداشت.

اما با پیشرفت مهارت ها و کسب تجربه، متوجه شدم که با طولانی کردن زمان نوردهی می تونم نتایج متفاوت و حتی خلاقانه ای بگیرم. خوب حالا برگردیم به جواب سوالمون که نوردهی طولانی چیه: قبل از اون باید بدونیم زمان نوردهی یعنی چی؟ زمان نوردهی به مدتی گفته می شه که شاتر بازه و نور به سنسور دوربین برخورد می کنه (این زمان توسط سرعت شاتر یا Shutter speed توو دوربین، توسط شما یا با استفاده از مد های نوردهی اتوماتیک مثلا TV توسط خود دوربین، تعیین و تنظیم می شه). حالا جواب سوال اصلیمون: نوردهی طولانی یعنی سرعت شاتر رو کم کنیم، مثلا روی چند ثانیه، چند دقیقه یا بعضی وقت ها چند ساعت تنظیم کنیم.

خوب اینجا سوال پیش میاد که زمان رو چطوری تنظیم کنیم؟

بهترین راه استفاده از تایمر هست. توی حالت دستی یا Manual هم می تونید سرعت شاتر رو کم کنید. بستگی داره شما توو چه محیطی هستید و سوژه اتون چیه… اگه می خواین از رد ستارگان عکاسی کنین که حتما نیاز به حوصله، وقت، تایمر و تعداد شات بالا دارید. اگر می خواین از آبشار، دریا، رودخونه، آدم ها یا ماشین های در حال حرکت عکاسی کنین توو حالت دستی می تونین سرعت شاتر رو با توجه به سرعت حرکت سوژه یا حتی آزمون و خطا کم و زیاد کنین… مثلا از یک ثانیه تا سی ثانیه…

حالا مشکلی که توو این کار ایجاد می شه چیه؟

مشکل اصلی توو استفاده از نوردهی طولانی که باهاش برخورد می کنیم، نگه داشتن دوربین به طور کاملاً ثابت و بدون لرزشه، اینکه نباید بذاریم توو زمان نوردهی دوربین کوچکترین حرکتی داشته باشه چون با کوچکترین حرکتی وضوح عکس دچار مشکل میشه، عکس تار میشه و نتیجه ای که می خوایم رو نمی تونیم به دست بیاریم. پس وقتی بخوایم با سرعت پایین عکس بگیریم، استفاده از سه پایه واجب و ضروریه.

من وقتی اینا رو فهمیدم فکر کردم که خوب چه زمانی باید از نوردهی طولانی مدت استفاده کنم؟?

توو شرایط کم نور، مثل عکاسی زمان طلوع و غروب آفتاب، معمولا راه حل مناسبی غیر از استفاده از نوردهی طولانی وجود نداره. با اینکه میشه با بالا بردن ایزو (ISO : حساسیت سنسور دوربین به نور) از سرعت شاتر بالاتری استفاده کنیم، اما اینم راه مناسبی نیست چون ممکنه باعث ایجاد نویز توو تصویر بشه. پس دوربین رو باید روی سه پایه ای محکم برای نوردهی سنسور برای چند ثانیه، دقیقه یا ساعت بذاریم.

نکته ای که وجود داره و ممکنه بهش برخورد کنین اینه که توو چند سال اخیر تکنیک نوردهی طولانی طرفداران زیادی پیدا کرده، تا حدی که امروزه خیلی از عکاس ها از فیلتر های کاهنده نور (ND : Neutral-density / polarizing filter ) روی لنز استفاده می کنن تا بتونن توو شرایط پر نور هم با استفاده از این تکنیک عکس بگیرن.

شاید این سوال پیش بیاد که چرا باید بخوایم به صورت عمدی با نوردهی طولانی عکس بگیریم؟

دلیل استفاده از این تکنیک افکت خلاقانه ایه که توو تصویر خواهیم داشت. وقتی با استفاده از این تکنیک عکاسی می کنیم، مثلاً نوردهی های چند ثانیه ای یا چند دقیقه ای، هر سوژه متحرکی فلو و تار میشه، در واقع حرکت اون سوژه متحرک به صورت کشیده یا با حالتی نرم و رویاگونه ثبت میشه. اینکه چقدر این سوژه ها تار یا کشیده شن به سرعت حرکت و زمان نوردهی بستگی داره.

حتماً عکس هایی رو دیدین که در اون ها آب ها حالتی نرم و به اصطلاح شیری پیدا می کنن، ابرها توو آسمون کشیده میشن، چمن هایی که توو باد حرکت می کنن تار و ریش ریش می افتن، تعدادی از آدم ها که توو خیابون در حال حرکتن محو ثبت می شن، نور ماشین های در حال حرکت توو جاده، خیابون یا اتوبان به صورت خطوطی کشیده و محو توو عکس ثبت شدن یا ثبت رد ستارگان توو آسمون.

نکته ای که همیشه و همه جا توو استفاده از تکنیک ها باید یادمون باشه اینه که زیاده روی نکنیم. یعنی اغراق آمیز نباشه تا توو ذوق بزنه، برای این کار باید از سوژه های ثابت کنار سوژه های متحرک درست استفاده کنیم و به چیدمانی که توو کادربندیمون داره اتفاق می افته توجه کنیم. به همین دلیله که صحنه های ساحلی که توو اون موج های دریا محو شده و یا عکس هایی از تخته سنگ های کنار رودخانه با آبهای شیری مانند، بین عکاسان محبوبیت زیادی دارن.

۲نکاتی که باید به خاطر بسپاریم:

۱٫ به نور محیط دقت کنین که زاویه ی تابش نورها از چه سمتی به دوربینه و بهترین کادر ممکن رو پیدا کنین.

۲٫ حواستون به نحوه ی فوکوس کردن دوربین باشه و ببینین که دارین روی چه قسمتی از منظره فوکوس می کنین، در تاریکی اغلب دوربین ها برای فوکوس دقیق کمی به مشکل برمی خورن.

۳٫ دوربینتون رو آزمایش کنین و ببینین محدوده قابل قبول ISO توو دوربین شما بین چه اعدادیه، چون با توجه به گستردگی مدل های مختلف و عکس العمل متفاوت هر دوربین نسبت به ایزو های مختلف با بالابردن بیش از حد ایزو ممکنه عکسهای پر نویزی نصیبتون بشه. پس حتماً دقت کنین.

۴٫ برای داشتن عکسهای روشن تر می تونین از سرعت های پایینتری استفاده کنین.

۵٫ وایت بالانس رو روی نور روز تنظیم کنین تا رنگهای بهتری به دست بیارین.

۶٫ سعی کنین از فواصل بین شروع تا پایان طلوع و غروب خورشید بهترین استفاده رو ببرین چون توو این محدوده ی زمانی آسمون رنگهای زیبایی به خودش میگیره.

۷٫ عکسها رو بازبینی کنین و در صورت نیاز با اصلاح تنظیمات و کادر عکس، عکس بهتری ثبت کنین.

تمام عکس هایی که تا الان با هم دیدیم با این تکنیک گرفته شدن، شاید هر سوژه ای ظرافت ها و دقت های خاص خودش رو بطلبه یا نکات ریزی داشته باشه. ما اینجا به اصل این تکنیک پرداختیم و فهمیدیم این تکنیک یعنی چی، حالا با توجه به هر سوژه ای میشه این تکنیک رو با تکنیک های دیگه ترکیب کرد.

مثلا تصور کنین کنار یه رودخونه ایم، دوربین رو روی سه پایه نصب کردیم، زاویه امون رو انتخاب کردیم و می خوایم از حرکت آب عکاسی کنیم. توی کادر ما پیش زمینه زمین با برگ های پاییزیه، و پس زمینه درخت های جنگله. فکر می کنیم نسیمی هم در حال وزیدنه و برگ ها در حال تکون خوردنن، اینجا ما اگه بخوایم تمامی تصویر رو به وضوح داشته باشیم نمی تونیم با یه شات به نتیجه دلخواه برسیم، پس باید حداقل سه شات متفاوت بگیریم، اول فوکوس روی پیش زمینه با انتخاب سرعتی که برگ ها فوکوس کامل داشته باشن، بعد عکاسی از حرکت آب با نوردهی طولانی، بعد عکاسی از پس زمینه که درخت ها هستن… در نهایت با ترکیب این سه عکس ما به نتیجه دلخواهمون می رسیم

یا زمانی که شما می خواین از رد ستارگان عکاسی کنین یا حتی خیلی حرفه ای تر از کهکشان و آسمونی پر از ستاره (بدون ثبت رد)… خوب این کار هم نیاز به وسایل خاص خودش مثل تایمر و تجهیزات دیگه داره. اما اصل ماجرا با همون تکنیک نوردهی طولانی صورت می گیره. و توو این زمینه خیلی حرفه ای ترش می شه عکاسی نجومی و داستان های خودش…

انتخاب سوژه بسته به علاقه شخصی شما داره، شما می تونین برای یادگیری و کسب تجربه از سوژه های ساده تر شروع کنین، مثل عکاسی از حرکت آب، یا ماشین ها یا حتی آدم ها…

این تکنیک در سبک ها و ژانرهای متفاوت کاربرد داره، یکی از اون سبک ها، سبک سورئاله…

به عنوان مثال شما دوربین رو روی سرعت پایین تنظیم می کنید، حالت تایمر خود دوربین رو فعال می کنید، دکمه رو می زنین، می رین جلوی دوربین و آروم حرکت می کنین، از یه سمت به سمت دیگه می رین… یا سرتون رو می چرخونید، یا دست هاتون رو حرکت می دین… حرکت شما به صورت کشیده و نرم ثبت می شه… حالا نوبت خلاقیت و ایده پردازی شماست.

درباره ی محسن یوسف زاده کبریا

محسن یوسف زاده کبریا
محسن یوسف زاده، در روستای کبریاکلا (بابلکنار) به دنیا اومدم. به طبیعت، هنر، عکاسی و البته طراحی وب علاقه دارم.البته شغلم معلمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *